Välkommen

Nattridtur
torsdag 11 augusti 2011 , 13:50

Var igår kväll/natt på en ridtur med Leroy. Klockan var 22.00 förän jag var iväg. Det har varit rikgtigt regnigt väder här på sistone så hagarna är super leriga, så tror ni inte att Leroy tyckte att det var roligt att rulla sig lite extra mycket.

Hade först bara tänkt borsta anisktet hans och där jag ska sitta, for barbacka så, men när jag bostat det och tog ett steg bakåt så konstaterade att jag tex inte rida omkring i byn med en så smutsig häst! Folk kunde ju tro att han är skäck eller rent ut av nån slags skimmel, för all lera hade tårkat så den var ljusgrå.Men efter lite hårt arbete så hade jag honom någolunda ren, han var ju förståss mycket, mycket, mycket dammigare än vanligt, men det lär han inte lida av så jag orkade inte kämpa med det den tiden på dagen mera.

Själva ridturen gick helt bra, Leroy hade lite mer fart och bjöd på formen lite nu som då. Men han gick och håll huvudet snett och gick snett långa sträckor, så allt som allt så gick han så hälften av tiden. Försökte alltid rätta till min sis när han började och ibland hjälpte det en aning, men oftast inte alls. Jag är nämligen lite stel i vänster höft efter jag brytetit det, så det märks främst i ridningen då jag har tendens att sitta snett i sadeln, och på hästryggen, fastän jag sälv tycker att jag sitter snett. Men eftersom jag är medveten av det och vet att jag glider åt vänster, så kan jag rätta till det fastän jag inte känner av det så bra själv.

När vi kom tillbaka så kom jag på anledningen till att Leroy gått snett och spänt halsen, han hade nämligen ätit hö före turen, jag trodde att han ätit munnen tom förrän jag tränasde, men han hade tydligen kvar i kinderna, så när jag tog ur bettet ur hans muns så hade det fastnat en höklump dit, ungefär lika stort som ett hönsägg! Inte undra på att han spänt sig. Tänk nu själv om man proppar munnen full med marshmallows och försök tugga det, vilket ett par av mina vänner gjort tidigare på dagen när de var på mitt "kalas", kan hända att man spänner sig ganska konstig då! :P

Igår kväll/natt blev det 20 min barbackatur i skritt med Leroy. Riktigt mysigt! :) Sen så gav jag massor av hö till natten åt hästarna eftersom det kan bli ganska rått på nätterna redan.

Gjorde lite markarbete med Albert också igår när vi kom tillbaka till hagen. Det är så roligt att jobba med honom då han är så med mig, lyssnar helatiden och försöker verkligen förstå mig, och jag honom förståss också. Igår var det så enkelt som att han skullle följa mig, helst lite efter mig, Såfort han gick förbi så svängde jag om och lockade på honom, och han kom. Så fick jag honom att gå på volt ett varv runt mig och sen att komma in till mig på given signal. Vi gjorde alltså dethär i lös i hagen, när Leroy var där och det fanns hö att äta. När jag markarbetar med Leroy så försöker han alltid hitta något att äta, så det funkar inte så bra för oss.


Börjar ha lite bild brist, så borde verkligen ta mig i kragen och ta med kamrena till hagen snart!

Etiketter: , ,



0 kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Tillbaka till bloggen

äldre inlägg