Välkommen

Gårdagens ridning
måndag 8 augusti 2011 , 09:51

Räppar: 40 min dressyr i hagen, barbacka. Var tyvärr lite halt, vilket störde oss en del men det gick i alla fall. Jag är riktigt nöjd, jag har kommit på hemligheten med hur man håller Räppar uppmärksam i dressyr så det är inte längre så trögt och trist. Det gäller helt enkelt att t.ex göra tempoväxlingar på långsidorna och volter på kortsidorna, eller en serpentin och sedan tempoväxlingar en långsida och sedan en serpentin igen. Räppar blir väldigt känslig av tempoväxlingarna, säger man "laukka" bestämt så tar han verkligen galopp.
Vi försökte öva lite på öppna och skänkelvikningar men det gick sådär. Vi har väl principen men lyckas inte riktigt helt.

Winko: Ut i terräng. Först var hon riktigt lugn, det gick bra att sadla och allt också, men när vi skulle över vägen kom det hela tiden bilar, så vi var tvugna att gå lite fram och tillbaks och då blev hon nervös. Hon slappnade nog av tillbaks och det var skönt. Lät henne springa av sig ordentligt på en sandväg. Roligt nog galopperade hon en lång bit, och tog galopp flera gånger från trav sen också. Vi gick sandvägen ett varv till för att öva på halter och även det gick riktigt bra tycker jag! På hemvägen var hon lite väl taggad och vägrade att varva ner trots att vi skrittade en extra lång bit. Hon var säkert trött, konditionen hennes är inge vidare. Men nöjd var hon.

Romek: Irriterande nog började det ösregna, men jag red en stund i alla fall. Skritten gick bra som vanligt och travfattningen gick bättre än vanligt också. Han protesterade nog, men bockade ändå inte. En gång försökte han stanna i traven men gick fram då jag var lite bestämd. Enda problemet under turen var att han blev "skrämd" av två mopeder och försökte göra ett skutt. Jag behövde inte använda spöet alls denna ridtur! Tror det är dags att börja rida längre stunder än 10-15 minuter, så att man verkligen får känna ordentligt hur han känns. Nästa gång ska vi hålla på 20 minuter åtminstone.

Etiketter: , , ,



0 kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Tillbaka till bloggen

äldre inlägg