Välkommen

Häst hemma
fredag 15 juli 2011 , 23:26

Det är nog helt annat att ta handom om hästar helt själv, ämm att ha dem uppstallad någonstans och fara tll stallet en/ett par gång/er om dagen. Jag har helatiden något att tänka på att göra nu när jag har dem på bete hemma. Är nog trött när kvällen kommer, men men jag somnar nöjd :)

Har nu sedan tisdagen stigit upp lite efter sju varje morgon och cyklat till betet, det är nog ändå 1 km bort, och givit hästarna morgonmål. Har så pass magert bete så jag ger dem lite extra. Idag tog det bara en halvtimme, från att jag farit hemifrån och kokmmit in igen.

Sen på dagen får de lite mellanmål igen. Så borstade jag båda hästarna, snabbt bara. Bromsarna och flugorna höll på att äta dem levande, så de tyckte inte alls om att stå stilla, och jag förstår dem mer ä väl!

Idag så besämde jag mig för att börja jobba lite med Albert. Så tränsade och gick iväg till en parkering, tll en öde fabrik, där nära. Jobbade honom lte vid hand, var inget mer krävande än att gå på volt och efter några varv bad jag honom att stiga lite under sig, han förstod på andra gången. Han fick förståss massor med berömm och en liten morots bit. Sen gjorde jag samma sak i andra varvet, men då hade han redan tappat fokus, fastän vi jobbat i högst 5 min, men efter några varv på volten koncentrerade han sig lite mer igen. Nu behövdest det ett par försök förrän han steg lite under sig. Sen efter att ha tränat hela 10 min så styrde vi stegen tillbaka mot hagen, övade lite på halt på vägen. Men Albert hade så bråttom till baka så han var inte riktigt med alla gånger. Men i överlag gick det över förväntan, trots det var första gången han jobbades vid hand, på nytt ställe, orolig Leroy som "ropar" ihagen och inte var Albert riktigt glad över att lämna Leroy heller.


For  också på en liten promenad med Leroy, mest för att se hur Albert reagerar på att bli lämnad ensam. Han tog det lite coolare än Leroy. Men han var inte så jätte glad över att bli lämnad. Han "ropade" lite efter oss, Leroy svarade och det verkade lugna Albert lite. Så sprang Albert omkring lite. For till samma parkering med Leroy och väntade där en stund, för att se om Albert hålls i trådarna, vilket han gjorde. Får hoppas att han gör det i fortsättningen också. Eftersom vi tar strömmen från en akku så är det ganska svag strömm i trådarna.

Nu på kvällen for hela familjen och hälsade på Leroy och Albert, så körde frissan, och hennes döttrar, där förbi så de stannade också för att hälsa på hästarna när de såg att vi var där. Albert uppskattade verkligen all extra uppmärksamhet och flåste i tur och ordning alla barnen i nacken, så fort de vände ryggen mot :P Leroy for ganska snabbt iväg, tyckte lite synd om honom. eftersom ha är van att stå i centrum. Sa åt alla att de heller skulle vara med Albert, för om de var med Leroy så kunde det lätt hända att Albert kom och körde bort honom, och det skulle bli bråk och någon av barnen råkada hamna i mellan. Men nog fick Leroy också handplockat gräs och lite extra klappar. Försökte själv vara med med Leroy, men mamma var lite rädd för Albert, och ville att jag skulle hålla i honom när barnen var där och så skulle jag försöka vara lite social samtdigt.


Fotade hästarna lite nr de andra gått och gav kvällsmat, lite väl tidigt. Men orkade inte komma dit igen typ 45 min senare igen. år stiga upp lite tidigare imrn och de morgonmål så blir det ungefär samma tid mellan måltiderna :)

Etiketter: , , ,



0 kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Tillbaka till bloggen

äldre inlägg