Välkommen

Bete :D
torsdag 14 juli 2011 , 00:35

Äntligen, äntligen, ÄNTLIGEN har vi tagit "hem" (betet är nog 1 km bort) Leroy på bete! :D :D :D Hämtade honom igår, men förrän vi fått ordning på allt så var det sena natten och jag var väldigt trött och ägnade inte helst en tanke på att skriva ett inlägg, utan det blev raka spåret i säng. För den som inte orkar läsa dethär ändlösa inlägget, kan jag berätta att det finns några fina bilder i slutet av inlägget ;D

Igår for vi förs till lantbruks centralen och köpte lite foder, har sedan länge bestämt att jag tänker ge black horse booster åt Leroy, så blev en säck av det. Skulle ha köpt havre, men de hade ingen foder havre, bara sånt att så med- och nog vet ni väl att det är inte nyttigt för hästar! Så plockade vi med oss lite smått och gått, blev lite till staketstolpar, ifall vi ska bygga ut hagen, ett par grindhandtag, till den andra hagen, en krubba, en helosan tub, flugtejp och sist, men inte minst, tre säckar med kutterspån.

Sen for vi till stallet och plockade ihop alla saker, har tagit hem lite saker på förhand, sånt som ska tvättas eller annars inte ska till betet, och så. Men det blev nog en del saker iallafall, och tror ni inte att jag sen märkte att jag glömt något i stallet?! Efter att vi plockat ihop grejjorna så ringde stall ägaren och sa at vi måste ta hästbilen, för transporten är lite för skruttig för två hästar. Jepp, du äste rätt, två hästar! :D Vi lånar nämligen Albert också över sommaren, så att Leroy inte behöver gå ensam :) Vi hade mött stallägaren påvägen till stallet, och jag berätatt kvällen innan att vi tar hem hästarna nästa dag, så han visste vad vi skulle öra när han mötte oss.

Ilastningen gick super bra, det bästa med travare, som har hela tiden fått vara hos seriös travtränar, är att de går så snällt in i transporten! :D Fastän än dendär hästbilen har ganska brant ramp, man lastar från sidan, och måste svänga hästen ett kvarts varv när man kommit in. Leroy protesterade lite första gången han skulle gå i hästbilen, men igår gick det helt uten minsta problem.
Utlastningen gick dessvärre inte riktigt lika smärtfritt. Leroy tycker att det är lite besvärligt att komma ner för den branta rampen, när han är lite stel och så, så han hoppar nästan alltid av från halva. När vi lastat ut Leroy blev Alber ganska nervös. Skulle annars inte brytt mig, men det var lite läskigt eftersom man måste dra mellanväggen mot sig fö att få ut hästen som är längst in, så måste man försöka svänga hästen, utan att den springer över en, så att man själv hålls på rampen och sen hinner undan när hästen kommer ut. Dessutom är dendär sido dörren lite trög. Kändst lite som om man höll på att släppa ut rodeohästen ur startboxen, bara att man sen ska kontrollerat komma vidare... Men så fort Albert fått ut huvudet ordentligt gick det nog bra.

När vi skulle släppa ilag dem i beteshagen så var det lite pirrigt, för Albert och Leroy har inte tidigare gått i samma hage. Så sa stallägaren att Albert kan jävlas med andra hästar och bita i deras grimmor, att han inte funkar så bra ihop med andra hästar och så har jag hört att Leroy, som yngre, sparkat sönder benen på en annan häst. Men jag har sett Leroy gå tillsammans med andra hästar och det gått okej. Kvällen innan så fick dessutom Leroy och Albert gå i hagarna brevid varann en stund, och då såg det ut som om de kommer helt bra överrens, så har jag alltid låtit Leroy hälsa på Albert genom boxgallret. Stallägaren har också försäkrat mig, flera gånger, om att de får inte livet av varann, eller sparkat sönder benen på varann, när de inte är skodda. I den tron släppte vi dom tillsammans och det gick ju hur bra som helst. De sprang lite efter varan, Leroy bockade mot Albert en gång och nafsade honom på mulen. Har inte sett att Albert skulle ha gjort annant än sprungit runnt Leroy, men jag tror ändå att Albert är ledare.

Sen när hästarna började beta, så tömde jag en spånsäck, som vi hade från ifjol, i vindskyddet och pappa försökte få igång vattnet. Vattnet tar vi från en brunn, med hjälp av en pump, så det är inte bara att vrida på kvarn. Först tänkte vi inte få det att funka, eller hitta något fel, men efter väldigt mycket kämpande hittade pappa felet och behövde verktyg för att fixa till det, men ca 10 liter fick vi, så hästarna behövde inte törsta ihjäl tills pappa fixat felet. Men när vi var påväg hem för att hämta verktyg så mötte vi gubben som är ansvarig för pumpen, så han var just påväg att fixa det.

Vi förde tillbaka ästbilen istället, och hämtade hem vår bil med alla sakerna i. När vi kom tillbaka så for vi först hem och hämtade hösilage balar, så de blev två 70 kg balar vi lyfte in i bilen. Sen när vi kom till hagen igen så kom pappa ner till vindskyddet med höbalarna och började sen krångla med vattnet igen, för pappa sa att han kunde koppla vår slang till systemet själv. Så det var bara att hämta alla de andra sakaerna och organisera det lilla förådet. Hästarnas utrustning var inget problem. Men det var ganska tungt att bära den 25 kg tunga fodersäcken, dumm som jag var så tänkte jag inte på attanvända skottkärran. Kom på det först när jag skulle ha när spån säckarna. Förde två i förådet och tömde den tredje i vindskyddet.

Vi fyllde de två 100 liters vatten hinkarna, så visade pappa var vår kran var i år. Sen nattade vi hästarna, för klockan hunnit bli 21 redan, vi hade hållit på från ungefär 14, mend ca 1 h mat paus där på mitten. Gav dem lite kvällsmat, de behöver ju inte så mycket när de är på bete, men betet är ganska magert så lite tycker jag att de kan få, sen mot slutet av sommaren måste jag ju börja ge mera.

När jag kom hem så började jag genast putsa Leroys tre träns, var av två används, Alberts träns och sadeln, som faktist passar åt båda hästarna, med lite olika paddar bara. Tog mig tre timmar, var väl lite långsam men samtidigt väldigt nogrann. Plockade isär tränsen, tvättede, sköljde, torkade, smörjde in, lät verka en stund och sen gned in balsamet riktigt ordentligt. Så putsade jag sadeln riktigt ordentligt, så tog det lite tid när jag bör vatten och sökte fram handukar jag fick smutsa ner. Till sist spolade jag också av verandan eftersom mamma inte villa ha såpvattner på verandan. Klockan hann bli 00.00 förrän jag hade in grejerna och sen tog det en timme förrän jag kom i sängs.

Här är bilderna jag lovade i början av inlägget, som blev lite långt och tråkigt, men hade sån lust att skriva, när jag skrivit så lite på sistone ;)









Imorse när jag for till betet för att ge dem lite morgonmål så var det Albert som bossade, Leroy for till en hö hög först så kom Albert dit så gick Leroy undan helt uten några sura miner, varken av Albert eller Leroy. Så for Leroy och utforskade skottkärran efter en stund, så kom Albert dit och så gick Leroy undan. Av det här har jag dragit den slutsatsen att Albert är ledare.

Har tillbringat dagen i powerpark idag, så på hemvägen (vi kör i princip alltid förbi betes hagen, som är brevid vägen, när vi far bort) så såg jag att Albert söndrat sin grimma, hängde bara keing nacken. For genast dit efter vi kommit hem och böt grimma åt honom, stallägaren hade skickat med en ny. Den nya är riktigt fin, blå grön randig och fodrad i nacken och på nosen. Gav dem också kvällsmat, så nu åt de snällt från samma hög, tills jag hunnit lägga ut några till. Lägger alltid minst en hög mera än hästar, när det är fler än en häst i hagen,  så får alla, fastän någon annan häst hunnit äta upp sitt och tar fräckt över nästa hästs hög. Albert är också väldigt nyfiken, när jag gick upp till porten så gick Albert så tätt efter mig, så jag skulle ju nästan behövt ta honom i famnen så att han skulle bli nöjd ;) Han vill också vara med där det händer något.

Nu ska jag sova, har varit uppe alldels för länge, på tanke på hur pass tidigt jag ska upp imrn. Kommer säkert att sova gott eftersom hela rummet luktar rent läder, sommar regn och lite hav. Dessutom är det svalt här :) Enda dåliga är att det kommer att snurra i huvudet efter att ha åket berg. och dalbena hela dagen ;D
Btw så får Albert en egen kategori här på bloggen, men lägger in den i min meny först imrn. Nu är klockan mycket och jag borde ha sovit flera timmar ren! Gonatt ^^

Etiketter: , , ,



0 kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Tillbaka till bloggen

äldre inlägg