Välkommen

Hästgodis
lördag 23 april 2011 , 19:22

Hade tänkt fara till stallet idag men han inte helst en km så började min kära moppe krångla -.-' Kollade oljan, sen togmina meckar kunskaper slut. Pappa trodde att det var avgasröret som sotat igen, eller så fick inte motorn tillräckligt med luft eller bensin, kanske något rör som stockat igen. Så hade han inte tid att fixa moppen idag eller föra mig till stallet, så Leroy fick klara sig utan mig idag.

Istället så bakade jag lite häst kex/godis :D Hittade receptet här men ändrade det lite.
1½ äpple
1½ morot
3 dl havregryn
2 dl vetemjöl
2 dl vatten
1 knäckebröd
2-3 msk socker
2 msk rypsolja

Sätt ugnen på 175 grader varmluft. Riv äppel och morot grovt. (Jag droppade lite citron saft på äpplena så att de inte skulle bli så bruna). Smula knäckebrödet.
Blanda havregryn, det krossade knäckebrödet och vetemjöl i en skål. Häll sedan i vattnet, med sockret i.
Sen så delade jag smeten i två delar. Blandade i morötter i ena halvan och äpplen i den andra. Till sist lade jag en msk rypsolja i vardera smet.
Jag gjorde små bollar av äppel smeten och kex av morots smeten. Sen så gräddade jag kexen/godiset i en halv timme.



Så får se vad Leroy och de andra hästarna i stallet tycker om dehär, blev nämligen två st plåtar så det räcker nog åt alla ;)

Glad påsk på er! :D

Etiketter: ,



1 kommentarer:

Anonymous Julia

Sv: jaha, inte för att jag sa att de hette så, beskrev bara vad det var som :-P

25 april 2011 kl. 20:19

 

Skicka en kommentar

<< Tillbaka till bloggen

äldre inlägg