Välkommen

Ridlektioner!
söndag 27 mars 2011 , 15:23

Idag har jag redan hunnit hålla två ridlektioner! Räppar har alltså gått två timmar idag, men väldigt lugnt förstås, så det var bara bra för honom tycker jag.

Först red åttaåringen, vi började med olika sitsövningar. Mest enkla, grundläggande som att snurra på armar och stampa neråt osv, minns inte ens vilka eftersom jag brukar improvisera ganska mycket. Sedan övade vi på halter, vilket vi började med förra gången. När det kändes bra började vi även öva på att styra lite smått, hon fick prova rida omkring själv en stund också. Gick helt okej. Resten av tiden (lite mindre än en halvtimme) red vi ut i terräng. Då övade vi på att stå upp i lättsits. Först så att hon fick stå hur länge hon ville och sedan räknade jag när hon skulle upp och ner. Funkar super som förberedande övning inför framtida lättrav! Annars skrittade vi mest bara, lite trav klämde vi nog också in.

Efter det red femåringen. Vi började också med sitsövningar. Mer avancerade än åttaåringens, femåringen har ju ridit ganska mycket längre och är tuff och vig som få. Det gick bra! Så övade vi också på lättsitsen, och efter det red vi ut samma runda som med åttaåringen. Vi travade en hel del och hon börjar nog snart få kläm på lätt traven, inte illa när man är fem tycker jag.

Två duktiga tjejer har ridigt idag och en snäll häst har jag haft, motion fick jag själv. Nöjd.

Etiketter: , ,



0 kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Tillbaka till bloggen

äldre inlägg