Välkommen

Rid mer barbacka!
fredag 18 mars 2011 , 11:00

Rider du någonsin utan sadel?
Att rida utan sadel kan vara det skönaste som finns, förutsatt att hästens rygg inte är som ett staket att sitta på. Det kan man ju försöka genom att lägga en filt eller liknande på hästens rygg. Ifall hästen har stoora steg kan det vara problematiskt att hållas kvar i traven. Hur som helst klarar nog de flesta ekipage av skritt barbacka.

När man rider barbacka får man otroligt bra balans utan att man ens märker det, och sedan när man har sadel igen sitter man mycket säkrare än vad man gjorde tidigare! Man lär känna hästens steg på ett helt annat sätt och hästen känner ens vikthjälper så mycket bättre.

Jag tror inte på att barbackaridning är skadligt för hästens rygg, snarare tvärtom! När jag fick Räppar red jag barbacka i fyra månader och han har nog aldrig varit så fin i ryggen som han var då. Numera försöker jag rida barbacka regelbundet eftersom vi ändå gör allt lika bra barbacka som med sadel (om inte bättre).

Det jag vill komma till med det här inlägget är att jag tycker att folk skulle kunna börja lämna sadeln i sadelkammaren lite oftare och njuta av att få sitta på en varm och skön hästrygg.

Barbacka är bäst! :)

Etiketter: ,



2 kommentarer:

Anonymous Matilda

Jag rider nästan alltid barbacka på Chemin, men inte ofta på Vicky. Men i sommar ska det bli mer xD

18 mars 2011 kl. 18:11

 
Anonymous Matilda

SV: Hmm det var så roligt =D

18 mars 2011 kl. 22:52

 

Skicka en kommentar

<< Tillbaka till bloggen

äldre inlägg