Välkommen

Hästmassör
lördag 12 februari 2011 , 22:04

Idag så var hästmassören och maserade Leroy. Vi började med att kolla sadeln och kom fram till att den behöver stoppas om. Som första hjälp sa hon att jag skulle använda en padd, tills sadelmakaren varit, men allra helst skulle jag rida barbacka tills vidare.

Hon sa att Leroy inte hade några spänningar men att han var nog lite stel. Han var lite stel i halsen, hon trodde att det beror på att han inte riktigt kan gå i en korekt form, hon menade att den typ av stelhet är vanligt bland hästar som håller på att lära sig att gå i rätt form. Hon visade hur jag skulle stretcha och sa att jag själv kunde massera halsen, då och då.

Hon hittade inte anledningen till varför han var så hemskt stel i bakbenen, men det kunde dels bero på att han var så sjuk i ländryggen. Hon visade också en muskel i bakbenet som jag kunnde sätta liniment på. Han var speciellt stel i höger bak, när hon lyfte det benet så satte Leroy vänsterbakben riktigt under sig (såg ut som om han höll på att kippa" och balanserade på utkanten av hoven). Stallägaren sa att han skulle sätta speed way på vänster fram, på kronan. Hon tyckte att det kunde vi bra göra, hon sa att problemen till olika stelheter är oftast korsvis. Så om hästen, som Leroy, är stel i högerbak, kan det som orsakar stelheten vara någonsans vänster fram.

Iöverlag tyckte hon att Leroy var i väldigt bra skick, speciellt för sin ålder. Vi funderade också lite på hans vänstra bak knä, hon menade att det kommit från hans tidigare karriär som travare, att det är ganska vanligt fel bland travare. Sålänge han ite verkar lida av det så tyckte hon att vi kunde låta det vara, liniment på bara. Det fans inte heller "vatten" i knät, så hon menade att det håller nog bra för hobbyridning, enda jag ska tänka på är hur hårt jag far på vilket underlag.

Så frågade jag om ett Back on track ryggtäcke skulle vara till någon hjälp, så hon sa att det hjälper nog. Hon kunde inte massera ländryggen för musklerna där kändest varma och svullna, kanske lite infamerade. Vi skulle börja med att behandla med kylande liniment.

Till sist diskuterade vi min ridning lite, hon sa att jag gärna skulle rida mycket öppna, skänkelvikningar volter och serpentiner, vilket jag gör. Så tyckte hon att det var bra att jag kör då och då. Hon undrade också om jag arbetar med honom från hand, att det är också jätte bra. Förra vintern gjorde det jag det rätt mycket, men det har lämnat lite på sistone. Hon tipsade om en AR tränare som är jätte duktigt och där börjar man med att jobba hästen från hand. Förra vintern hade jag "ar feber" och hade tänkt fara och se på denna tränares träningar, men jag fick ingen skjuts.

Förrän hon for så sa hon att jag skulle ringa senare och berätta om jag tyckte att Leroy blivit bättre och att jag skulle höra av mig när vi fått sadeln omstoppad. Måste säga att jag är riktigt nöjd med denhär hästmassören och det verkade Leroy okså vara :D

Etiketter: ,



0 kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Tillbaka till bloggen

äldre inlägg