Välkommen

Bergsgeten
fredag 11 februari 2011 , 20:40

Jag kan inte sluta att bli förundrad över min kära häst. Idag har vi lärt oss att göra begsgeten! Det är en övning när hästen ställer alla fyra hovar ihop. En kul grej som går att göra svårare efter hand genom att be hästen göra den på en pall eller något liknande. Det är dessutom superbra stretchning för ryggen.

Bergsgeten
Först lade jag havrelådan framför Räppars framben och bad honom komma framåt-neråt med en godisbit i handen. Så flyttade jag godisbiten hela tiden så att han skulle måsta sträcka på sig mer och mer för att nå den. Med havrelådan framför frambenen blev det ju att han flyttade bakbenen. Sedan gjorde vi samma övning utan lådan med ett kvastskaft och till slut räckte det med att jag höll spöet framför hans framben och bad honom komma framåt-neråt med en godisbit. Ni anar kanske hur stolt jag är. Jag ska verkligen försöka ta tag i frihetsdressyren (eller trickträningen, vad man vill kalla det) ordentligt nu, när det är så enkelt och roligt. Vi ska lära oss bergsgeten ordentligt nu och sedan gå vidare till kompliment, på knä, ligga och sitta. Mitt mål är att han ska kunna sitta om ett år, men det är ju förstås ingen press utan vi tar en sak i taget när han känns redo för det.

Vi trotsade även kylan och for ut en timme och lunkade omkring. Räppar som stått ett par dagar låtsades vara stirrig och rädd för snöklimpar och skräp längs vägen. Knäppisen. Imorgon får han vila igen och på söndag är det dags för ridlektion. Min planering för denna vecka gick helt åt skogen på grund av att istiden återvänt, -20 grader. Blir antagligen väldigt lugnt ännu nästa vecka också.

My love

Etiketter: , ,



1 kommentarer:

Anonymous Ninni - en satsande ridskoleryttare

Hejsan!
Nu är dagens blogg avslutad, gå in och kolla om du blev vinnaren! Annars så kan du bara anmäla dig till min nya "dagens blogg" :)

12 februari 2011 kl. 01:02

 

Skicka en kommentar

<< Tillbaka till bloggen

äldre inlägg