Välkommen

Barbackatur
fredag 18 februari 2011 , 20:31

Trotsade underbara -20 och for ut på en liten barbacka tur, vi tog det lugnt och skrittade bara ett par kilometer. Dels för att min stackars lilla häst, fortfarande, har ont i ländryggen (tänkte att det kan vara bar för honom att få sträcka på benen lite) och dels för att jag var så "limin"(träningsvärk) i framlåren efter grådagens "Abi trainingcamp" på penkkis, också känd, eller mindre känd, som bänkskuddar dagen. Blev annars utsedd till "Årets Måna Lisa leende" på penkkis.
Nåjaa tillbaka till ridningen, måste säga att det gick riktigt bra, för inte ska ni tro att jag och Leroy bara far ut på en skritt tur, nej, nej. Vi gjorde ju förståss lite öpnna, skänkelvikningar och tempoväxlingar, i skritt. Lerou var väldigt frammåt, efter en så lång vila, så koncentrationen var inte riktigt på topp. Vi jobbade också på formen, försökte få den riktigt lång och låg så att han får sträcka på halsen och ryggen, så försökte jag också få lite längd och fart i stegen. Det gick helt bra :)

I stallet så stretchade jag Leroy lite. Gubben börjar bli ganska vig och verkar ha lärt sig att uppskatta stretchningen lite. När vi gjorde "morot mellan farmbenen" stretchning så bugade Leroy, nästan, helt själv, några gånger.
Vi har tidigare tränat massor på det men det kändest inte bra så jag slutade. Sen gjorde vi "Yoga", ett mini trick vi kunnat ett tag nu. Ska försöka lära honom det på komando, så får se vad det blir till. Så prövade vi på "Bergs geten", först i stallgången och då gjorda han det, men tvärtom. Frambenen var längre fram än normalt och bakbenen var längre bak än normalt. Sen prövade vi i boxen, Leroy vet att han inte får stiga över gränsen, några gånger satte han hoven över. Men efter några korigeringar så flyttade han istället ena bakbenet ordentligt under sig. Slutade då, då det gick som bäst. Leroy verkade verkligen gilla vår improviserade omålinriktade trickträning och verkligen prövade en massa saker, på eget initativ. Så jag får väl nog lov att damma av min klicker och ta tag i trickträningen, speciellt nu när Leroy verkar gilla det.

En bild på mig och Räppar (Jepp, Hannas Räppar) från nyår, börjar ha slut på bilder att ladda upp, så fick bli denhär ;D Hanna har fotat,

Etiketter: ,



0 kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Tillbaka till bloggen

äldre inlägg