Välkommen

Veckans tema - Min sadel
söndag 23 januari 2011 , 22:01

Jepp, ni har gissat rätt, jag har en alldeles vanlig allroundsadel i egenlsk stil ;D Alltså ingen bommlös sadel. Tro det, eller ej, men jag tycker att bomlösa sadlar är helt ok, bara man inte hoppar högt och ofta, för jag anser att en bomlös sadel inte klarar av att ta stöten av hoppet. Säkert finns det bomlösa sadlar det går alldels utmärkt att hoppa med, är inte så insatt, men jag är ändå väldigt skeptisk. 

När det blev bestämt att vi skulle köpa Leroy så började sadeljakten genast, för hans f.d ägare vill inte sälja sadeln, som passade Leroy perfekt och dessutom var bekväm att rida i. Men inget vi prövade passade... Men som tur så fick vi övertalat f.d ägaren att sälja sadeln.

Jag är väldigt nöjd med denna sadel, passar utmärkt för en hobby ryttare. Lemetex Magic är speciellt gjord för utomhus bruk. Lädret är specialbehandlat för att tåla vatten, men ändå andas. Sen min favorit finess på sadeln är att stiglädren knäpps lös om man drar dem snett bakåt, väldigt bra om man fatsnar med foten i stigbygeln (fastän man har säkerhets stigbyglar) när man ramlar av.

De flesta Lemetex sadlar har ingen bomvidd, utan de har "lemflex-system" bom, som borde anpassa sig, väldigt snabbt, enligt hästens rygg. Vissa säger att det inte funkar, andra tycker att det gör det. Själv anser jag att bommen flexar ganska bra. Den har passar förvånasvärt bra på många olika typer av hästar jag ridit. Vissa Sübben sadlar har samma typ av bom.

Om jag har förstått rätt så har Lemetex och Stübben samma tillverkare, Lemetx är den billigare varianten bara. Iallafall tycker många att Lemtex har samma kvalité som Sübben, men för mycket bättre pris :) Har någon gång hittat ett pris på Lemetx Magic, och då har det varit endast 750 €, som ny, alltså ca 7500 kr.
Tycker att det här är en riktigt toppen sadel och absolut prisvärd.

På bilden är min sadel, men den är på en palle, så därför är den så "framåt lutad". Schabraket är lite stor, men det var ett billigt fynd och så underbar färg, så den fick komma med hem iallafall. På bilden har jag dessutom en sadelpad, Leroy hade tappat ganska mycket ryggmusklet så sadeln satt inte riktigt som en skulle då. Men nu sitter den perfekt igen :D

Där uppe är en bild på en nyare variant av Lemetx sadel, lånad ut lov från Lemetex egen sida. Till sist så kan jag ju tillägga att Lemetex tydligen bytt namn och kallas nuförtiden Courbette.

Etiketter: ,



0 kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Tillbaka till bloggen

äldre inlägg