Välkommen

Rubriktorka
onsdag 26 januari 2011 , 22:17

Skrev i förra inlägget att jag skulle fara till stallet igår, men det blev inte av. Mina föräldrar hade inte tida att hämta mig. Men idag var jag, trots härliga -17 grader.

Så det blev lite dressyr, övade på halter, trav och galoppfattning och försökte också rida i en långsam galopp med bra hålligång. Det gick helt bra. Leroy lyfter gärna pass i stället för trav, vet inte riktigt vad jag ska göra åt saken? Ena gången funkar det perfekt och andra gången så gör jag på exakt samma sätt och hästen passar. Får väl kämpa envist vidare så ska det väl nog gå.

Nåjaa, sen när vi travade var han verkligen duktig. När jag samlade traven så kändest det precis ut som passage ser ut att kännas, tror nog att vi är långt ifrån, men iallafall ;P Men det kändest iallafall som vi dansade fram.

Galoppfattnngen funkar bättre än någonsin, men vi har nog en bit kvar tills det är perfekt, men vi är på rätt väg. Ja så blir han lite het när han vet att det är dags för galopp, så ibland blir det ingenting då han bara vill springa. Men han är ju trots allt en kapplöpningshäst i grund och botten.

Halterna funkade jätte bra. Han kunde göra halt direkt från trav, för det mesta. Eller nog kan han, det är jag som inte alltid kan ;)

På uppvärmningen så var han riktigt mjuk i högervarv. Öppnan i höger varv, funkade till och med bättre än i vänster varv, så här har vi verkligen gjort framsteg.

Sen så for jag i terrängen för att galoppera, lättare när man har långa raksträckor. Han verkade inte fått utlopp för all sin energi under själva dressyr passet, så han hade massor med fart i galoppen. Men han galopperade med "myrsteg"(alltså väldigt korta steg), så jag fick vara stolt iallafall.

Till sisit övade vi lite på skänkelvikningar över vägen, det gick sådär. För jag har alldrig lärt mig göra skänkelvikning på en häst som kan, så här får jag och Leroy lära varandra. Frambenen sätter han nog i kors, men det är lite värre med bakbenen. Antagligen är han lite stel, gubben är ju trots allt snart 20 år. Men vår största problem, det är omöjligt att få honom att gå rakställd genom "skänkelvikningen" men här är det antagligen jag som inte är tillräckligt tydlig.

Så nålen blev ju inte nådda under detta ridpass, men vi är på rätt väg och framförallt så hade vi roligt :D

© Janica Asplund

Ja, så blir det nog ingen dressyrtävling för mig och Leroy nu på söndag, mamma och pappa kan inte föra oss, jag ska vara hos moster till söndag, så fastän någon annan skulle kunna föra så blir det onödigt krångligt att ordna. Det kommer nog fler tävlingar så, dessutom var det ju bara klubbtävling.

Etiketter: ,



0 kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Tillbaka till bloggen

äldre inlägg