Välkommen

När det äntligen klickar
lördag 29 januari 2011 , 19:20


Idag har Räppar och jag varit ute på drygt en timmes ridtur. Det var jäkligt halt och slaskigt så det var lite jobbigt. Jag hamnade att hoppa av tre gånger, en gång för att kratsa slask ur hovarna, en gång för att vi mötte en snöskoter och en gång för att sparka undan Räppars bajs från gångbanan. I övrigt var det en riktigt fin ridtur. Vi gick en väg med backar två varv i skritt och så galopperade vi några kilometer. Försökte köra lite tempoväxlingar i galopp, ungefär fulla fart, sedan riktigt samlad kort galopp, sedan sträcka ut igen... Räppar var rätt så okoncentrerad hela tiden och ville bara kolla omkring sig och stirra på allt möjligt. Lite bättre blev det efter galoppen.

Det bästa idag inträffade när jag skulle stretcha Räppar efter ridningen. Jag behöver bara stryka hans ben lite och smacka så lyfter han det. När jag började tänka mer på det så liksom klickade det bara! Första momentet i att öva frihetsdressyr, få hästen att lyfta sitt ben när man petar på det med spöet. Så då provade jag stryka hans ben med spöet och annars göra exakt lika som då jag vill att han ska lyfta benet. Och det funkade! Nu känner jag mig riktigt ivrig och får no försöka sakta i backarna lite. MEN, han lärde sig det utan godis och allt. Stolt över min prins :)

Romek brakade en stolpe idag när han fick sitt vanliga panikanfall. Jädransjädrar.

Etiketter: ,



0 kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Tillbaka till bloggen

äldre inlägg