Välkommen

VECKANS: Säkerhetsvästar
torsdag 9 december 2010 , 16:50

Vad jag anser om säkerhetsvästar? Självklart något  som man ska använda i hoppning och fälttävlan i höga klasser och närsomhelst när man rider egentligen, den kan ju rädda ens rygg om man faller av och så vidare...

Men vad jag tycker ifall jag bara ser på mig själv? Jag kan inte använda säkerhetsväst. Eller jag kan väl, men jag vill inte. Har aldrig tyckt om det heller. Kanske har man blivit för våghalsig och utmanar ödet för lätt och tar allt förgivet, man faller ju inte av och skadar sig. Personligen använder jag aldrig säkerthetsväst, oberoende av om jag hoppar, rider ut eller rider barbacka i hagen. Säkerhetsvästen stör mig i min ridning så mycket att risken att jag ramlar av ökar när jag sätter på mig västen. Kan nog ändå tänka mig att använda en säkerhetsväst ifall jag till exempel ska ut och rida på en häst som brukar sticka eller om jag ska hoppa en bana med höga hinder på okänd häst. Men på min egen häst i min vanliga ridning så vill jag inte ha västen.

Tycker även att det kan vara bra att lämna bort västen om man rider i ridhus och ska göra balansövningar eller bara skritta. Det ger en helt annan balans att rida utan väst och balans ger säkrare ridning och har man balansen sitter man säkert oberoende av västen. Fast man kan ju inte alltid göra något ifall hästen blir rädd eller skenar i väg.

Kortfattat: Säkerhetsväst är något bra och jag förstår varför man vill använda den men vill inte själv göra det eftersom jag störs av den.

Etiketter: , ,



3 kommentarer:

Anonymous thesswester - inte som alla andra

det är faktiskt väldigt viktigt med säkerhetsväst :p

10 december 2010 kl. 12:52

 
Anonymous Fotograf Nathalie Agnekil

Jag använder (använde) aldrig säkerhetsväst i dressyren, men så tävlade jag mest hoppning och fälttävlan. Det är väldigt klumpigt, men man vänjer sig efter typ fem minuter. Jag tycker det är viktigt med väst i vissa grenar! (Särskilt om man haft såna hästar jag haft som är så jävla duktiga men fruktansvärt oförutsägbara, haha! Tog bara på mig problemhästar med starka personligheter och egna viljor.) Men i andra grena känns väst totalt onödigt (även fast det inte är det), och det känns väldigt klumpigt att rida dressyr i väst.

Världens längsta kommenter? I think so... :P

10 december 2010 kl. 14:28

 
Anonymous Zebra / HANNA

thesswester: jag vet att du har rätt trots att jag tycker som jag tycker :)

fotograf natalie...: precis! :D

11 december 2010 kl. 15:34

 

Skicka en kommentar

<< Tillbaka till bloggen

äldre inlägg