Välkommen

Dag 4 - Hur började mitt hästintresse
torsdag 30 december 2010 , 09:00

Dag 4 - Hur började mitt häst intresse
Dag 5 - Det här finns i min rykt låda
Dag 6 - Det här äter min häst varje dag
Dag 7 - Min favorit grej i stallet
Dag 8 - Min hästs vardags outfit
Dag 9 - Mitt bästa häst minne
Dag 10 - Mina drömmar
Dag 11 - En bild på stallet
Dag 12 - Det här saknar jag
Dag 13 - En nytagen bild och 5 punkter som beskriver din häst
Dag 14 - Varför får ridning dig att må bra
Dag 15 - Något du och din häst är stolt över som ni har gjort!

Jag har hållit på med hästar så länge jag kan minnas. Det är omöjligt att föreställa mig utan hästar runtomkring mig. Sedan jag var fem år har jag hållit på med hästar i någon form hela tiden. Det har hänt  sig att jag inte kunnat rida något år och en gång så funderade jag på att sluta, när jag var tvungen att välja mellan fotboll och ridning. Men jag valde rätt, vilket jag är väldigt glad för!

Att jag överhuvudtaget började med hästar på riktigt så har jag min dåvarande bästa väns mamma att tacka för. Hon tyckte att vi flickor borde prova på lite allt möjligt, fotboll, hästar, dans... Så vi var en hel del tjejer som började samtidigt på en slags "hästis-kurs" som det kallades. Vi fick mocka, vara i stallet, pyssla med hästarna och även rida. Jag minns att jag avskydde säkerhetsvästen så mycket att jag några gånger gömde mig i höladan när det blev ridning, för jag hade inte lust att ha säkerhetsvästen.

När jag var nio år började jag ta riktiga ridlektioner utan att någon höll i hästen när jag red. Jag började i en grupp där alla var mycket äldre och erfarnare än mig. Alla andra kunde redan hoppa små hinder och jag hade knappt travat utan att någon höll i. Under året utvecklades jag ändå massor och till slut kunde även jag hoppa och galoppera.

Jag vid rasmusgården, alltså ridskolan
Efter detta följde en paus på ett år när jag främst tillbringade min tid i ett travstall nära oss. Jag fick sköta travhästarna och lärde mig charmen i att vara ute och köra hästar. Det var en rolig och lärorik tid helt enkelt.

Jag började rida igen och nu red jag lektioner regelbundet, en gång i veckan, i fem år. Jag fick min första egna sköthäst, senare flera sköthästar, som jag pysslade med varje lördag. Tack vare detta fick jag rida mera. De sista två åren vid ridskolan delade jag och min kompis alla stallsysslor varje lördag, vi mockade och matade hästarna på dagen, fixade allt vatten till hagarna osv. När vi gjorde det fick vi rida varje lördag. Jag tävlade också ett par gånger på ridskolan under denhär tiden, men jag är ingen tävlingsmänniska så det lämnade där. På somrarna var jag på ridläger, först som deltagare och senare som ledare. Jag i princis bodde vid ramsusgården, som ridskolan kallas.

I slutet av mitt femte år tog jag Stjerne Tor (skrev om honom i ett tidigare inlägg) på foder och skulle köpa honom, men det blev inte av. Istället köpte jag Räppar, som jag nu snart haft i två år.

Detta blev då hela korta, men kanske långa att läsa, historien om hela mitt hästintresse. Det finns så många detaljer som jag kunde fylla på med men isåfall skulle jag bli tvungen att skriva en hel bok. Avslutningsvis kan jag konstatera att jag absolut inte skulle kunna tänka mig ett liv utan hästar.

Etiketter: ,



0 kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Tillbaka till bloggen

äldre inlägg