Välkommen

Dag 4 - Hur började mitt häst intresse
torsdag 30 december 2010 , 21:34

Dag 4Hur började mitt häst intresse Det är omöjligt för mig att säga när det började, har sålänge jag kan minnas alltid hållit på med hästar mer eller mindre. Leksakshästar var det enda jag ville leka med när jag var liten. Inte helst mina kill kompisar slapp undan mitt häst intresse också de var tvugna att leka med leksashästarna.
Lyckan var stor när jag på min sjuårsdag fick ridlektioner till födelsedagspresent. Hade före det nog busat med våra bekantas ponny och ridit en annan bekants islandshäst några gånger.
Började då på vörk, också känt som rasmusbacken. Red där ett halvår och sen så fick jag inte fortsätta för mamma, hon tyckte att hästarna var för opålitliga.
Då jag var nio år så tog jag nya tag och började på riktigt! Red i två år för världens underbaraste ridlärare, hon lärde ut klassisk ridning. Efter det slutade hon som ridlärare. Red på vörk ännu två år till där. Brukade också då och då ta ridlektioner och hyra hästvasa ridcenter, stallet där min kusin red. Sen blev det nästan ett års paus, ofrivillig sådan. Jag bröt höftet i en ridolycka, så jag kund helt enkelt inte rida. Efter det red jag på vörk ett år tilll. Det året red jag nästan bara stallets busigaste ponny, han lärde mig massor! Sammanlagt blev det 5 år på vörk.
Kan ju berätta att jag vörk är en sån ridskola där häst skötsel ingår i "undervisningen", var man i första gruppen så sadlade på, var man i sista gruppen sadlade man av och kvällsmatade. De första åren så böt vår ridlärare plats på grupperna så att alla skulle lära sig både att sadla på, ta av och mata.
Så har jag varit på lite olika ridläger, de flesta allround ridläger men också ett terrängridläger där vi for ut i terrängen den ena lektionen. Kan ju berätta att det var på ett ridläger jag lärde känna Hanna. Vörk brukade också ordna "stalldagar" och "egen häst för en dag" då och då, så på dessa var jag alltid med. Det var på en stalldag jag fick köra första gången.
Sommaren -09 kom Leroy med in i bilden och nu är jag här ;)

Etiketter: ,



0 kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Tillbaka till bloggen

äldre inlägg