Välkommen

Bjällerklang, bjällerklang...
måndag 20 december 2010 , 22:20

Som Hanna redan har sagt så har vi haft prov vecka, så mitt bloggande och hästliv har fått lida för det. De lediga dagarna har jag haft annat (viktigt). Sen på lördagen var det dags för årets dos av jukstress, nämligen att shoppa julklappar. Köpte tre stora och sex små bjällror åt Leroy :D Jag tycker iallafall att det är himla mysigt med klingande från bjällrorna. Sen ska Leroy också få några stora röda äpplen till julkalpp. Men shhh säg inte något åt honom! Brukar ni ger era hästar julklappar?

I söndags hade jag äntligen tid att fara till stallet. Red ett skrittpass med Leroy, så vi övade på att länga och korta stegen, lite smått jobbigt att länga tyckete Leroy. Sen så övade jag på att ställa honom. Till vänster går det ganska bra, men han vill gärna smita in. Sen till vänster tar det ett tag förrän han slappnar av och går bra. Säkert något arv från hans tid som travare, men jag jobbar på det. Sen gjorde vi lite öppna, det kan han faktist riktigt bra, här går det också bättre i vänster varv. Så travade vi två varv, så att han skulle få sträcka på benen lite. Så försökte jag lösgöra honom riktigt ordentlig och gå i en någolunda korekt from. Han sätter gensat ner huvudet, höjer ryggen, men man får be några gånger förrän han börjar jobba ärligt med bakbenen. Försöker rida honom bakifrån fram men ändå blir det oftast andra vägen. Får ta mig själv i örat här!

När vi kom tillbaka till stallet så märkte jag att Leroy hade väldigt sjukt i ländryggen och det tog inte länge förrän han urinerade sig på stallgången. Han som äger stallet sa att det beror på den kalla blåsten, att han fått sjukt i njurarna. Så vi satte på arnika och jag maserade honom på ryggen. Sen fick han stå i boxen medans jag smörjde in tränset. Det behövdest verkligen, lädret började bli väldigt torrt. Sen så satte jag värmande liniment och ett stalltäcke. Ska köpa ett ridtäcke som jag ska ha i fortsättningen, då jag rider då det är kallt. Sen så ska vi ha magnet tecke på honom, stallägaren trodde att det kunde hjälpa. Verkar inte det bli bättre blir det väl att skaffa sig en back on track ryggvärmare.

Etiketter: ,



0 kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Tillbaka till bloggen

äldre inlägg